html site templates

Voeding op Picobello

voedings beleid

Introductie
Bij Picobello zetten we ons maximaal in om de kinderen die aan ons worden toevertrouwd zo gezond en veilig mogelijk op te laten groeien. Wij willen als kinderopvangorganisatie een rol spelen bij het aanleren van een gezonde leefstijl bij jonge kinderen. Hiervoor willen we bewuste keuzes maken op het gebied van voeding en gezondheid, in samenspraak met ouders.
Als stap naar een gezonde kinderopvang hebben wij in 2017 het initiatief genomen het voedingsaanbod op Picobello te inventariseren en te evalueren. Dit hebben we gedaan met de pedagogisch medewerkers en de groeps- voedingsassistentes. Met input van een voedingsdeskundige, het RIVM en het voedingscentrum. Dit voedingsbeleid dient als basis voor beroepskrachten in de dagelijkse praktijk voor de eetmomenten van de kinderen.
Verder is het bedoeld voor ouders en overige belangstellenden ter informatie.
Voeding speelt een belangrijke rol op Picobello. We hebben niet alleen als uitgangspunt dat de voeding die we de kinderen aanbieden evenwichtig en gevarieerd is, maar ook dat de maaltijden in een ontspannen en gezellige sfeer worden genuttigd. De eetmomenten vinden altijd plaats op vaste tijden, waardoor er een herkenbaar ritme voor de kinderen ontstaat wat hen rust geeft. Daarnaast eten we altijd met elkaar aan tafel in kleine groepjes en eten ook de pedagogisch medewerkers een hapje mee. Op deze manier geven zij de kinderen het goede voorbeeld, wat een belangrijke bijdrage levert aan een gezond eetpatroon. Bovendien kopiëren de kinderen ook eetgewoonten van elkaar, wat hen stimuleert om nieuwe producten uit te proberen. Op Picobello kun je door alle verschillende kinderen met ieder eigen eetgewoontes, goed gebruik maken van deze wijze van imiteren.


Op kinderdagverblijf Picobello bieden we de kinderen gezonde en gevarieerde producten aan en laten hen regelmatig kennis maken met nieuwe producten en gerechten. Als leidraad hiervoor nemen wij de richtlijnen van het Voedingscentrum, welke aanbevelingen doet over gezonde basisvoedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf (Voedingscentrum, 2014).
Ook geeft het Voedingscentrum richtlijnen over de hoeveelheden die kinderen van deze basisvoedingsmiddelen nodig hebben om te voorzien in hun dagelijkse aanbevolen mate van eiwitten, vitamines en mineralen. Deze hoeveelheden zien wij echter wel als richtlijnen. Wij dringen kinderen namelijk nooit eten op. De pedagogisch medewerkers op Picobello bepalen wanneer er gegeten wordt, het kind bepaalt zelf hoeveel het daarvan eet. Om te voorkomen dat het kind te veel eet gebruiken wij de richtlijnen van het Voedingscentrum om het kind grenzen aan te geven in de hoeveelheden die zij eten.
Hierna volgt een weergave van de dagelijkse eetmomenten op Picobello, voorafgegaan door onze doelen en uitgangspunten binnen het voedingsbeleid. Vervolgens zal er ingegaan worden op bijzondere eetgewoonten tijdens feesten en traktaties en de wijze waarop Picobello omgaat met individuele afspraken rondom voeding en allergieën.

Tot slot wordt er aandacht besteed aan de pedagogische kant van het eten met kinderen. Hierin wordt beschreven hoe wij de kinderen stimuleren tot een gezond eetpatroon en hoe wij omgaan met ‘moeilijke eters’.  

gezonde traktaties
-Gevarieerde en evenwichtige voeding aanbieden aan de kinderen.
-Een ontspannen en gezellige sfeer aan tafel.
-Onze maaltijden, dranken en tussendoortjes aantrekkelijk presenteren.
-Kinderen betrekken bij het bereiden van eten.
-Kinderen zoveel mogelijk zelf laten eten.

Op Picobello vinden wij het belangrijk dat er vaste eetmomenten zijn, aangezien dit voor een herkenbaar ritme zorgt. Deze regelmaat geeft de kinderen rust.


Het dagelijkse ritme op Picobello ziet er als volgt uit:

9.30 uur: Wij gaan allemaal aan tafel voor het ochtend tussendoortje. Het is een gezellig en ontspannen moment, om de dag op een plezierige manier te beginnen. Kinderen kunnen elkaar en de pedagogisch medewerkers vertellen wat ze hebben meegemaakt en er worden liedjes gezongen. De kinderen krijgen vers fruit en fruitwater.


12.00 uur: Het is tijd voor de warme maaltijd op Picobello. Een moment om even bij te komen van een ochtend spelen.


14.30 uur: Wij gaan aan tafel voor het middag tussendoortje. Er is tijd om voor te lezen en we zingen liedjes. We drinken fruitwater of thee en we eten met elkaar een volkorensoepstengel en rozijnen.


16.30 uur: Voordat de kinderen gehaald kunnen worden door de ouders, eten we gezamenlijk een volwaardige broodmaaltijd. Er worden boterhammen geserveerd met een variatie aan rauwkost en soms een eitje. Hierbij drinken de kinderen melk- karnemelk- water of sojamelk. Wij zijn klaar om 17.00 uur.


17.30 uur: Als laatste bieden wij de kinderen die er nog zijn water of thee aan en een soepstengel.



Baby’s hebben een eigen voedingsschema. Wij hanteren op Picobello de onderstaande aandachtspunten voor hun voeding.

Drinken

Melk:

Baby’s krijgen de fles volgens hun individuele voedingsschema.

  Met de ouders is besproken of zij borstvoeding of flesvoeding krijgen. Indien een kindje borstvoeding krijgt, leveren de ouders afgekolfde borstvoeding in kleine porties aan of geven wij de gelegenheid om zelf borstvoeding te geven op een rustige plek.

Indien een baby flesvoeding krijgt, bieden wij Nutrilon 1 en 2 aan op Picobello. Als er andere voeding gewenst is door de ouders dienen zij deze voeding zelf, in overleg met de groepsleiding, mee te geven. Ouders leveren nooit klaargemaakte flesvoeding aan, gezien de voeding niet voldoende koud bewaard kan worden gedurende het vervoer.

Ander drinken:

Naast borstvoeding of flesvoeding, bieden wij de kinderen water of lauwe thee zonder suiker aan.

Wij kiezen voor kruidenthee zonder cafeïne. Als uitzondering geven wij de kinderen soms pure biologische appelsap aangelengd met water. Vanaf 8 maanden proberen wij het drinken uit een beker te stimuleren, aangezien dit beter is voor de mondmotoriek dan een beker met een tuit. Kinderen hoeven op Picobello hun beker niet helemaal leeg te drinken. Als een kind de beker niet leegdrinkt, heeft hij simpelweg geen dorst meer. Wij stimuleren kinderen wel om op vaste tijden te drinken.


Eten

Fruithap:

Wij starten op Picobello met het geven van de eerste hapjes in overleg met de ouders.

Volgens de richtlijn Voeding en eetgedrag voor de Jeugdgezondheidszorg is dit tussen de 4 en 6 maanden. We beginnen met het geven van een fruithapje. Deze worden dagelijks vers bereid en bestaan in overleg met de ouders in eerste instantie uit één soort fruit.

Wij geven hier op Picobello de voorkeur aan, aangezien een kind zo eerst leert wennen aan losse smaken. Kinderen leren smaken zo beter te herkennen en waarderen, wat een positief effect heeft op de smaakontwikkeling. Wij geven de fruithapjes met een ondiep, plastic lepeltje, zodat baby’s de mondmotoriek kunnen oefenen. Wij geven baby’s in eerste instantie vooral vruchten met een zachte smaak, waar ze snel aan leren wennen zoals; banaan, appel en peer. Naarmate het kind beter leert happen zullen de fruithappen overgaan in kleine stukjes fruit en bieden wij ook meer variatie aan in de soorten vruchten.


Broodmaaltijd:

In overleg met de ouders starten we ook met het geven van stukjes brood.

In eerste instantie is dit vaak een korstje tarwebrood, waar ze op kunnen sabbelen. Later geven we stukjes brood besmeerd met plantaardige boter, aangezien hierin veel onverzadigde (goede) vetten zitten die kinderen nodig hebben. In overleg met de ouders, geven wij de kinderen ook een belegde boterham. Dat kan zowel hartig als zoet beleg zijn. Als hartig beleg geven wij de kinderen vegetarische smeerworst, speciale smeerkaas voor kinderen met minder zout, of plakjes 30+ kaas. Als zoet beleg bieden wij de kinderen 100% appelstroop, pindakaas, fruitspread of geprakt fruit zoals aardbei en banaan en Zonnatura jam of geprakt fruit zoals aardbeien en banaan aan. Wij geven kinderen geen honing aangezien dit besmet kan zijn met een bacterie waar jonge kinderen erg ziek van kunnen worden. Ook geven wij de kinderen nooit meer dan één keer smeerkaas of vegetarische smeerworst als broodbeleg, gezien het zoutgehalte.


Warme maaltijd:

Vanaf 6 maanden kunnen de baby’s een groentehapje mee eten en vanaf 10 maanden eten de baby’s een warme maaltijd mee. Als er gerechten worden bereid met gasvormende groenten zoals ui, prei en koolsoorten, wordt er apart gekookt voor de baby’s onder een jaar. Deze groenten worden onder het eerste jaar afgeraden, aangezien ze darmkrampjes kunnen veroorzaken.

Tussendoortjes:

Zodra baby’s kunnen sabbelen geven wij hen een stukje soepstengel of droge rijstwafel. Dit in overleg met de ouders.


Melk: 

Tijdens de broodmaaltijd krijgen kinderen een bekertje halfvolle melk, karnemelk of sojamelk. Dit in overleg met de ouders.

Ander drinken:

Wij geven de kinderen tussendoor water en lauwe thee. Water wordt op een leuke wijze gepresenteerd met een schijfje limoen, sinaasappel, komkommer en munt. Wij geven enkel thee zonder cafeïne en maken soms ook zelf verse muntthee. Roosvicee geven wij de kinderen niet, gezien het hoge suikergehalte en de vele calorieën. Wel wordt er soms pure biologische appelsap aangelengd met water gegeven.



Broodmaaltijd:

's Avonds wordt er brood gegeten op Picobello. Vanaf de dreumesgroep geven wij de kinderen volkoren brood, aangezien hier veel gezonde voedingsstoffen in zitten.

 Volkorenbrood is voor jonge kinderen nog moeilijk te verteren en daarom geven wij de kinderen op de babygroep tarwebrood. De boterhammen besmeren wij met een laagje plantaardige boter en variërend hartig of zoet beleg. Wij zorgen ervoor dat het beleg mager is en niet te veel calorieën en ongezonde vetten bevat. Ook letten we op de hoeveelheid suiker en zout. De kinderen kunnen uit de volgende soorten hartig beleg kiezen: 30+ kaas, speciale smeerkaas voor kinderen met minder zout en vegetarische smeerworst. Als zoet beleg kunnen de kinderen kiezen uit 100 % appelstroop, pindakaas en fruitspread. Tevens bieden wij regelmatig geprakt of in stukjes gesneden fruit aan op brood, zoals aardbei of banaan, maar ook komkommer, tomaat, paprika of een stukje avocado. Bij speciale momenten bieden wij ook weleens als extra een beschuitje, krentenbol of iets anders aan. Wij letten erop dat kinderen niet te veel eten. Deze hoeveelheid kan verschillend zijn naar de behoefte van het kind, maar het maximale aantal boterhammen dat wij de kinderen geven is drie.

De warme maaltijd tussen de middag:

Op Picobello bieden wij de kinderen een warme maaltijd aan. Wij vinden het belangrijk dat de maaltijden gevarieerd en gezond zijn en daarom proberen wij zoveel mogelijk verschillende producten uit de ‘Schijf van Vijf’ te gebruiken.

Dit betekent dat onze maaltijden altijd voldoende groente, vezels, eiwitten, mineralen en onverzadigde vetten bevatten. Ook vinden we het belangrijk om kinderen kennis te laten maken met nieuwe producten. Zo variëren we in de groenten die we in de maaltijden gebruiken, wisselen we aardappelen af met rijst, pasta of couscous en bieden we de kinderen verschillende soorten vlees en vis aan.

 Bij het bereiden van de maaltijden voegen we geen extra zout toe en letten we ook op de kruiden die we gebruiken. Minstens eenmaal per week houden we op Picobello een dagje zonder vlees en gebruiken we vleesvervangers bij de warme maaltijd of een eitje. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er verse producten van het seizoen gebruikt worden en mijden het gebruik van aanmaak zakjes en sausen uit potten. In sommige gevallen wordt gekozen voor diepvries, blik of potgroenten. In verband met koemelkallergie gebruiken we voornamelijk soja producten.


Tussendoortjes:

Tijdens het middag tussendoortje wordt er thee gedronken, een volkorensoepstengel en rozijntjes gegeten op Picobello.


Een verjaardag betekent feest en bij zo’n verjaardag komt vaak een traktatie kijken. Er kan zowel een niet-eetbare als een eetbare traktatie aangeboden worden. Wij vinden het belangrijk dat de eetbare traktaties niet te veel calorieën en suikers bevatten. Wij vragen ouders dan ook om de traktaties zo gezond en zo klein mogelijk te houden. Indien er toch een (te) grote eetbare traktatie uitgedeeld wordt, laten we de kinderen een deel van de traktatie kiezen die ze tijdens het feestje op eten. De rest van de traktatie kunnen de kinderen mee naar huis nemen. Ook de traktaties voor en van de pedagogisch medewerkers proberen we zo gezond mogelijk te houden, om het goede voorbeeld te geven aan de kinderen. Het jarige kind krijgt op deze feestelijke dag dan ook een feestrijstwafel.

Ongeveer vier tot zes keer per jaar wordt er feest gevierd op Picobello, zoals Kerstmis, Pasen, zomerfeest etc. Eten speelt bij veel feesten een rol en er wordt dan ook gekozen voor gerechten die bij het feest horen, waardoor deze niet altijd caloriearm en suikervrij zijn. Desondanks proberen wij de speciale gerechten of producten die wij de kinderen met speciale gelegenheden aanbieden wel zo gezond mogelijk te houden.   


In de tuin van Picobello hebben we verschillende plantenbakken staan vol met groenten, fruit en kruidenplantjes. We betrekken de kinderen bij het onderhouden van de plantjes door hen de plantjes water te laten geven of te kijken of de groenten en vruchten al rijp zijn. We gaan ze vervolgens samen met de kinderen plukken


Wij besteden op Picobello veel aandacht aan de gezelligheid rondom de maaltijden. Zo betrekken wij de kinderen bij de voorbereidingen van het koken door hen de groenten te laten snijden of door samen boodschappen te doen. Ook bakken we regelmatig broodjes of appelflapjes met de kinderen.

 

‘Moeilijke eters’:

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom kinderen weinig eten. Soms eten ze weinig omdat ze geen trek hebben, iets niet lekker vinden of omdat ze moe, opgewonden, opstandig of teleurgesteld zijn. Op Picobello besteden we zeer weinig aandacht aan het leveren van een prestatie; ‘je bord moet leeg’. Wij zorgen er juist voor dat er een plezierige en ontspannen sfeer aan tafel hangt, aangezien bewezen is dat kinderen beter eten wanneer zij de maaltijd als een plezierig onderdeel van de dag ervaren.

Bij ‘moeilijke eters’ is het allereerst belangrijk om te beseffen dat niet ieder kind hetzelfde nodig heeft. Ook kan het zo zijn dat het bepaalde periodes of dagen meer nodig heeft wegens groei of beweeglijkere dagen. Daarnaast overschatten we nog wel eens wat kinderen nodig hebben en krijgen kinderen soms meer binnen dan we denken. Een kind dat goed groeit, er goed uitziet en levendig is, krijgt genoeg binnen. Om de maaltijd zo plezierig mogelijk te laten verlopen en het eetgedrag van kinderen te bevorderen letten we tijdens de maaltijden op onderstaande punten:

• Wij dwingen kinderen nooit om te eten, wel stimuleren wij ze.

• Sommige kinderen willen al snel het liefst zelf eten. Wij geven ze

de ruimte om dit te doen en stimuleren hen om zelf te eten.

• Wij besteden aandacht aan positief gedrag aan tafel en proberen negatief gedrag zoveel mogelijk te negeren.

• Vlak voor de maaltijd geven wij kinderen geen eten of drinken. Mogelijk heeft het daardoor aan tafel namelijk weinig trek.

• Wij scheppen de borden van de kinderen niet te vol, zodat het voor het kind te overzien is.

• Wij stimuleren kinderen om altijd een hapje te proeven, zodat het nieuwe smaken leert kennen en waarderen. Soms kan het tot wel 15 keer proeven duren totdat een kind iets lust.

• Personeel en stagiaires op de dreumes en peutergroep eten altijd een pedagogisch hapje mee.

• Op de aanwezigheidslijst wordt genoteerd hoeveel de kinderen hebben gegeten en op het krijtbord in de hal staat wat de kinderen hebben gegeten. Zo komt het accent tijdens de overdracht met de ouders niet te liggen op het eten, maar op alle andere dingen die het kind die dag heeft meegemaakt.


Voor meer informatie over voeding en eetgedrag van kinderen kunt u kijken op www.voedingscentrum.nl.


Voedingshygiëne

Op onze website vindt u een uitgebreid verslag van de hygiënecode die wij op Picobello hanteren.

 

Referenties

Haire-Joshu, D. & Nanney, M. S. (2002). Prevention of overweight and obesity in children:

influences on the food environment. The Diabetes Educator, 28, 415-423.

Kind. (2009). Voedingsplan: Gezonde voeding op het dagverblijf. Geraadpleegd op 19 mei 2010, van http://kiind.nl/articles/102/Voedingsplan.html

Skuse, D. (1993). Identification and management of problem eaters. Archives of Disease in Childhood, 69, 604-608.

Voedingscentrum. (2014). Ondersteuning voor de kinderopvang. Geraadpleegd op 19 mei 2014, van http://www.voedingscentrum.nl/professionals/kindervoeding-0-4-jaar/ondersteuning-kinderopvang.aspx